Рождество Пресвятой Богородицы: что поется в этот день в храме
Текст службы Рождества Пресвятой Богородицы. Для большего осмысления того, что поется в храме на слежбе, хорошо заранее ознакомиться с тектом богослужения. Многие берут текст службы с собой в храм, чтобы было удобнее следить за песнопениями праздника.
На Велицей вечерни
стихологисуем, Блажен муж: 1-й антифон. На Господи воззвах, стихиры на 8. Глас 6: самогласны.
Днесь иже на разумных престолех почиваяй Бог, престол свят на земли Себе предуготова, утвердивый мудростию небеса, небо одушевленное человеколюбием содела: от неплоднаго бо корене сад живоносен израсти нам Матерь Свою, Иже чудес Бог и ненадеющихся надежда, Господи слава Тебе. [Единожды]
Сегодня Бог, почивающий на умственных престолах, приго товил Себе святой престол на земле; утвердивший мудростью небо по человеколюбию одушевленное небо; ибо из неплодного корня Он вырастил нам живоносное насаждение— Матерь Свою. Ты — Бог чудес и надежда, Господи, слава Тебе.
Сей день Господень, радуйтеся людие: се бо света чертог и книга слова животнаго из утробы произыде, и яже к востоком дверь рождшися, ожидает входа Святителя Великаго, Eдина и Eдинаго вводящи Христа во вселенную, во спасение душ наших. [Единожды]
Это — день Господень, радуйтеся, люди; ибо чертог Света и книга Слова жизни произошла из чрева и дверь, обращенная к востоку, ожидает входа Первосвященника, одна вводящая и одного Христа во вселенную на спасение душ наших.
Аще и божественным хотением светлыя неплодны жeны прозябоша, но всех Мариа рожденных боголепно превозсия: яко от неплодныя преславно рождшися матере, породи плотию всех Бога, паче eстества от безсеменныя утробы, eдина дверь Eдинороднаго Сына Божия: юже прошед заключену сохрани, и вся мудре устроив, яко весть Сам, всем человеком спасение содела. [Дважды]
Если по Божией воле и (другие) знаменитые неплодные женщины имели детей ( Сарра — жена Маноя, Анна — мать Самуила, Елисавета — мать Иоанна Предтечи), но Мариябогоприилично (Боголепно —в такой степени, как подобало бы Самому Богу) просияла более всех рожденных, ибо Она, преславно родившись от неплодной матери, ходила плотию Бога всех выше природы от бессеменной утробы, — единая дверь Единсородного Сына Божия, пройдя через которую Он сохранил запертой и, устроив все мудро, как Сам знает, приготовил спасение для всех людей.
Стефана Святоградца: Днесь неплодная врата отверзаются, и дверь девическая Божественная предгрядет. Днесь плод раждати благодать начинает, являющи миру Божию Матерь: Eюже земная с небесными совокупляются, во спасение душ наших. [Дважды]
Сегодня – неплодные вpama открываются, и выступает девственная божественная дверь; сегодня благодать начинает приносить плод, показывая мифу Божию Матерь, посредством Komopой соединяется земное с небесным для спасения душ наших.
Днесь всемирныя радости провозвещение, днесь возвеяша ветри, спасения провозвестницы: eстества нашего разрешается неплодство, неплоды бо мати показуется, девствующия и по рождестве Зиждителеве. Из Неяже чуждее присвояет Иже eстеством Бог, и заблуждшим плотию спасение содевает, Христос Человеколюбец, и Избавитель душ наших. [Единожды]
Сегодня предвозвещение всемирной радости, сегодня повеяли ветры ( утренний ветерок. Редкий поэтический образ), предвозвестники спасения, разрешается неплодие природы нашей, ибо неплодная оказывается матерью девствуюшей и после рождества Создателя, из Komopoй Тот, Кто по естеству Бог, усвояет чуждое Себе и обольщенным через плоть устраяет спасение, Xpucmoc Человеколюбец, Избавитель душ наших.
Днесь неплодная Анна раждает Богоoтроковицу, от всех родов произбранную в жилище всех Царя и Зиждителя Христа Бога, во исполнение божественнаго смотрения, имже наздахомся земнороднии, и обновихомся от тли к жизни неконечней. [Единожды]
Сегодня неплодная Анна рождает Богоотрковицу, предызбранную из всех родов в обитель Царя всех и Создателя Христа Бога, во исполнение божественного домостроительства, которым мы, земнородные, воссозданы, и обновлены из тления– жизни непрекращающейся.
Слава, и ныне, 1-ю стихиру:
Днесь иже на разумных престолех почиваяй Бог, престол свят на земли Себе предуготова, утвердивый мудростию небеса, небо одушевленное человеколюбием содела: от неплоднаго бо корене сад живоносен израсти нам Матерь Свою, Иже чудес Бог и ненадеющихся надежда, Господи слава Тебе.
Вход. Прокимен дне.
Бытия чтение. [Глава 28.]
И зыде Иаков от студенца клятвеннаго, и иде в Харрань. И обрете место, и спа тамо. Зайде бо солнце: и взят от камения места того, и положи возглавие себе, и спа на месте оном, и сон виде: И се лествица утверждена на земли, e яже глава досязаше до небес, и ангели Божии восхождаху и низхождаху по ней. Господь же утверждашеся на ней, и рече: Аз Бог Авраамов отца твоего, и Бог Исааков, не бойся: земля, идеже ты спиши на ней, тебе дам ю и семени твоему. И будет семя твое яко песок земный, и распространится на море, и Ливу, и север, и на востоки: и возблагословятся о тебе вся колена земная, и о семени твоем. И се Аз с тобою сохраняяй тя на всяком пути, аможе аще пойдеши: и возвращу тя в землю сию, яко не имам тебе оставити, дондеже сотворити Ми вся, елика глаголах тебе. И воста Иаков от сна своего, и рече: яко e сть Господь на месте сем, аз же не ведех. И убояся, и рече: яко страшно место сие, несть сие, но дом Божий и сия врата небесная.
Прoрочества Иезекиилева чтение. [Главы 43 и 44.]
Т ако глаголет Господь: будет от дне осмаго и прочее, сотворят иереи на олтари всесожжения вашего, и прииму вы, глаголет Адонаи Господь. И обрати мя на путь врат святых внешних, зрящих на востоки, и сия бяху затворена. И рече Господь ко мне: врата сия затворена будут, и не отверзутся, и никтоже пройдет сквозе их, яко Господь Бог Израилев пройдет ими, и будут затворена. Яко Игумен сядет в них снести хлеб, по пути Еламских врат внидет, и по пути его изыдет. И введе мя по пути врат святых сущих к северу, прямо храму: и видех, и се исполнь славы храм Господень.
Притчей чтение. [Глава 9.]
П ремудрость созда себе дом, и утверди столпов седмь. Закла своя жертвенная, и раствори в чаши своей вино, и уготова свою трапезу. Посла своя рабы, созывающи с высоким проповеданием на чашу глаголющи: Иже есть безумен, да уклонится ко мне. И требующим ума рече: Приидите, ядите мой хлеб, и пийте вино, еже растворих вам. Оставите безумие, и живи будите, и взыщите разума, да поживете, и исправите разум в ведении. Наказуяй злыя, приимет себе безчестие: обличаяй же нечестиваго, опорочит себе, обличения бо нечестивому раны ему. Не обличай злых, да не возненавидят тебе: обличай премудра, и возлюбит тя. Даждь премудрому вину, и премудрший будет: сказуй праведному, и приложит приимати. Начало премудрости, страх Господень, и совет святых, разум. Разумети бо закон, помысла есть благаго: сим бо образом многое поживеши время, и приложатся тебе лета живота.
На литии стихиры, глас 1, самогласны.
[Стефана Святоградца:]
Начало нашего спасения людие, днесь бысть: се бо пронареченная от родов древних, Мати и Дева, и приятелище Божие, от неплодове родитися происходит, цвет от Иессеа, и от корене eго жезл прозябе. Да радуется Адам праoтец, и Eва да веселится радостию: се бо созданная от ребра Адамова, Дщерь и Внуку блажит явственне. Родися бо мне, рече, избавление, eгоже ради от уз адовых свобождуся. Да радуется Давид бия в гусли, и да благословит Бога: се бо Дева происходит от утробы неплодныя, ко спасению душ наших.
Глас 2: П риидите любодевственнии вси, и чистоты рачителие, приидите, подымите любовию девства похвалу, от камене твердаго текущий источник жизни, и от безчадствующия купину невещественнаго oгня, очищающаго и просвещающаго души наша.
Глас тойже.
[Анатолиа патриарха:] Ч то шум празднующих бывает? Иоаким и Анна торжествуют тайно, радуйтеся с нами, глаголюще, Адаме и Eво днесь: яко имже древле преступлением затвориша рай, плод благославен нам дадеся, Богоoтроковица Мариа, отверзающи eго всем вход.
П ронареченная всех Царица, Божие oбителище, от неплодныя днесь утробы пройде, Анны славныя, присносущнаго существа божественное пребывалище: Eюже безстудный ад попрася, и всеродная Eва в твердую жизнь вводится. Той достойно возопиим: блаженна Ты в женах, и Плод чрева Твоего благословен.
Слава, и ныне, глас 8.
[Сергиа патриарха:] В благознаменитый день праздника нашего, вострубим духовною цевницею: яже бо от семене Давидова днесь раждается Мати Живота, тьму разрешающи, Адамово обновление, и Eвино воззвание, и нетления источник, тли пременение: Eяже ради мы обожихомся, и от смерти избавлени быхом, и возопиим Той с Гавриилом вернии: радуйся Благодатная, Господь с Тобою, Тебе ради даруя нам велию милость.
На стиховне стихиры, глас 4, самогласны.
[Германа патриарха:]
В семирная радость от праведных возсия нам, от Иоакима и Анны всепетая Дева, яже премногия ради чистоты храм Божий одушевленный бывает: и eдина воистинну Богородица познавается. Тоя молитвами Христе Боже, мир миру низпосли, и душам нашим велию милость.
Стих: Слыши Дщи и виждь, и приклони ухо Твое.
Ангеловым проречением, плод пречист от Иоакима и Анны праведников днесь произыде Дева, небо и престол Божий, и приятелище чистоты, радость провозвещающи всему миру, живота нашего Ходатаица, клятвы отъятие, благословения подание. Тем в рождестве Твоем, Дево Богозванная, миру мир испроси, и душам нашим велию милость.
Стих: Лицу Твоему помолятся богатии людстии.
Неплоды безчадная Анна, днесь руками да восплещет светло: да светлоносят зeмная, царие да играют, святителие во благословениих да веселятся, да празднует весь мир. Се бо Царица, и непорочная Невеста Oтча, от корене Иессеева прозябе. Ктому жены в печалех не родят чад: радость бо процвете, и живот всем человеком в мире жительствует. И ктому дары Иоакимовы не возвращаются: рыдание бо Анны в радость преложися, срадуйтеся мне, глаголющи, весь избранный Израиль: се бо даде ми Господь одушевленную палату Божественныя славы Eго, во oбщее веселие и радость, и спасение душ наших.
Слава, и ныне, глас 8.
[Сергиа патриарха:] П риидите вси вернии, к Деве тецем: се бо раждается Яже прежде чрева предвиденная Бога нашего Мати, девства сосуд, Ааронов прозябший жезл от корене Иессеева, пророческое проповедание, и праведных Иоакима и Анны прозябение. Раждается убо, и мир с Нею обновляется: раждается, и Церковь во свое благолепие украшается, храм святый Божества приятелище, девственный сосуд, царский чертог, в немже преславное неизреченнаго соединения, сошедшихся во Христе eстеств, совершенное содеяся таинство. Eмуже покланяющеся, воспеваем Девы всенепорочныя рождество.
На благословении хлебов тропарь:
Рождество Твое Богородице Дево, радость возвести всей вселенней: из Тебе бо возсия солнце правды Христос Бог наш, и разрушив клятву, даде благословение, и упразднив смерть, дарова нам живот вечный.
На Утрени
На Бог Господь, тропарь праздника, трижды.
По 1-й стихологии седален, глас 4.
Подобен: У дивися Иосиф:
Возопий Давиде, что клятся тебе Бог? Яже мне клятся, рече, и исполни уже: от плода чрева моего давый Девицу, из Неяже Содетель Христос, Новый Адам, родися Царь на престоле моем: и царствует днесь, имеяй царство недвижимо. Неплоды раждает Богородицу, и питатальницу жизни нашея.
Слава, и ныне, тойже.
По 2-й стихологии седален, глас 4.
Подобен: Удивися Иосиф:
От корене Иессеева, и от чресл Давидовых, Богоотроковица Мариам, раждатся днесь нам: радостию бо радуются всяческая и обновляются. Срадуйтеся купно небо и земля: восхвалите Ю отечествия язык: Иоаким веселится, и Анна торжествует, зовущи: неплоды раждает Богородицу, и питатальницу жизни нашея.
Слава, и ныне, тойже.
По полиелеи седален, глас 8.
Подобен: Повеленное тайно:
Да радуется небо, и земля да веселится: Божие бо небо на земли родися, Богоневестная Сия, от обетования. Неплоды Младенца доит Марию, и радуется о рождестве Иоаким: жезл, глаголя, родися мне, из негоже цвет Христос прозябе, из корене Давидова, воистинну чудо преславно.
Слава, и ныне, глас тойже:
Обновися Адаме, радуйся, Ево, веселися Давиде, благодушствуй Анно: ибо Мати Зиждителя твоего раждается преславно. Ликует обновльшися вся земля, и радуется одеяна во одежду. Всяк язык ликуя да вопиет Марии: блажен дом Давидов, яко питает питательницу жизни нашея.
Прокимен, глас 4: П омяну имя Твое во всяком роде и роде.
В оставши же Мариамь во дни тыя, иде в горняя со тщанием, во град Иудов:
В ставши же Мария во дни сии, с поспешностью пошла в нагорную страну, в город Иудин,
И вниде в дом Захариин и целова Елисаветь.
И вошла в дом Захарии, и приветствовала Елисавету.
И бысть яко услыша Елисаветь целование Мариино, взыграся младенец во чреве ея: и исполнися Духа Свята Елисаветь,
Когда Елисавета услышала приветствие Марии, взыграл младенец во чреве ее; и Елисавета исполнилась Святого Духа,
И возопи гласом велиим, и рече: благословена Ты в женах, и благословен плод чрева Твоего:
И воскликнула громким голосом, и сказала: благословена Ты между женами, и благословен плод чрева Твоего!
И откуду мне сие, да приидет Мати Господа моего ко мне?
И откуда это мне, что пришла Матерь Господа моего ко мне?
Се бо, яко бысть глас целования Твоего во ушию моею, взыграся младенец радощами во чреве моем:
Ибо, когда голос приветствия Твоего дошел до слуха моего, взыграл младенец радостно во чреве моем;
И блаженна Веровавшая, яко будет совершние глаголанным Ей от Господа.
И блаженна Уверовавшая, потому что совершится сказанное Ей от Господа.
И рече Мариамь: величит душа Моя Господа,
И сказала Мария: величит душа Моя Господа,
И возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем:
И возрадовался дух Мой о Боге, Спасителе Моем,
Яко призре на смирение рабы Своея: се бо, отныне ублажат Мя вси роди:
Что призрел Он на смирение рабы Своей; ибо отныне будут ублажать Меня все роды;
Яко сотвори Мне величие Сильный, и свято имя Его.
Что сотворил Мне величие Сильный, и свято имя Его.
Пребысть же Мариамь с нею яко три месяцы и возвратися в дом свой.
Пребыла же Мария с нею около трех месяцев и возвратилась в дом свой.
По 50-м псалме, Слава: Молитвами Богородицы, Милостиве, очисти множества согрешений наших.
И ныне, тойже.
И посем, Помилуй мя, Боже:
И стихира праздника, глас 6:
Сей день Господень, радуйтеся людие: се бо света чертог и книга слова животнаго из утробы произыде, и яже к востоком дверь рождшися, ожидает входа Святителя Великаго, Eдина и Eдинаго вводящи Христа во вселенную, во спасение душ наших.
Канона два, ирмосы обоих канонов, по дважды: тропари же их на 12. Канон 1, творение кир Иоанна Дамаскина, глас 2.
Песнь 1.
Ирмос: Г рядите людие, поим песнь Христу Богу, раздельшему море и наставльшему люди, яже изведе из работы египетския, яко прославися.
Грядите вернии, Духом Божественным радующеся, Юже от неплодове днесь пришедшую, человеков на спасение, Приснодеву Отроковицу песньми почтим.
Радуйся, Чистая Мати, и рабо Христа Бога, Яже первому ходатаица блаженству, человеческий род Тя вси достойно песньми хвалим.
Жизни раждается днесь мост, имже человецы воззвание падения еже от Адама обретшии, Христа Живнодавца песньми прославляют.
Ин канон кир Андреа, глас 8.
Песнь 1.
Ирмос: С окрушившему брани мышцею Своею, и проведшему Израиля сквозе Чермное море, поим Ему, яко Избавителю нашему Богу: яко прославися.
Да ликовствует вся тварь, да веселится же и Давид: яко от колена и от семене его произыде жезл, цвет носящи Господа, Творца всяческих.
Святая святых, во святем святилищи Младенец возлагается, воспитатися от руки ангеловы: вси убо верно спразднуим в рождестве Ея.
Неплоды нераждающая Анна, но не безчадна Богу, се бо пронаречеся от родов Чистая Дева Мати: темже естества израсти Зиждителя в рабии образе.
Тя незлобивую Агницу, Агнца Христа, Младенца от чрева Твоего приведшую в наше существо, вси от Анны рожденную Тя песньми почитаем.
Троичен: Три безначальна славлю, три Свята пою, три соприсносущна в существе едином проповедую: Един бо во Отце и Сыне и Дусе славословится Бог.
Богородичен: Кто виде отроча, егоже не всея отец, млеком питаемое: или где видена бысть дева мати? Истинно паче ума обоя, Богородительнице Чистая.
Катавасиа: К рест начертав Моисей, впрямо жезлом Чермное пресече, Израилю пешеходящу, тоже обратно фараоновым колесницам ударив совокупи, вопреки написав непобедимое оружие. Тем Христу поим Богу нашему, яко прославися.
Песнь 3.
Ирмос: У тверди нас в Тебе Господи, древом умерщвлей грех, и страх Твой всади в сердца нас поющих Тя.
Непорочно Богу пожившии, всех родисте спасение, богомудрии родителе Зиждителя Рождшия и Бога нашего.
Всем жизнь источаяй Господь, от неплодове произведе Деву, в Нюже вселитися изволи, и по рождестве сохранив нетленну.
Аннин плод, Марию днесь, грозд рождшую живоносный, яко Богородицу воспоим, предстательницу же всех, и помощницу.
Ин.
Ирмос: У твердися сердце мое во Господе, вознесеся рог мой в Бозе моем, разширишася на враги моя уста моя, возвеселихся о спасении Твоем.
В оспитавшися во святая святых, Дево Пречистая Богородице, вышши явилася еси твари, Зиждителя плотию порождши.
Благословено чрево твое целомудренная Анно: плод бо израстила еси девства, Юже безсеменно Питателя твари рождшую, и Избавителя Иисуса.
Тя блажит Приснодево вся тварь, от Анны днесь рождшуюся, от корене Иессеева жезл пречист цвет Христа израстившую.
Тя вышшую всея твари Богородице, показуя Чистая, Сын Твой, еже от Анны величит Твое рождество, всех веселит днесь.
Троичен: Т ебе покланяемся, Отче безначальне существом: поем безлетнаго Сына Твоего: и чтем соприсносущнаго Духа Твоего, яко Единаго Трое естеством Бога.
Богородичен: С ветодавца и Начальника жизни человеческия рождшая Чистая Богородице, явилася еси сокровище жизни нашея, и дверь неприступнаго света.
Катавасиа: Ж езл во образ тайны приемлется, прозябением бо предразсуждает священника: неплодящей же прежде Церкви, ныне процвете древо Креста, в державу и утверждение.
Седален, глас 4.
Подобен: Удивися Иосиф:
Дева Мариа и Богородица истинно, яко облак света днесь возсия нам, и от праведных предгрядет в славу нашу: не ктому Адам осуждается, и Ева от уз свободися. И сего ради зовем, вопиюще со дерзновением единей Чистей: радость возвещает рождество Твое всей вселенней.
Слава, и ныне, тойже.
Песнь 4.
Ирмос: У слышах, Господи, слух Твоего смотрения, и прославих Тя Едине Человеколюбче.
Тя Богоневесто похвалу всем Христос яви и державу поющим верно Твое таинство.
Неискусобрачная Владычице, Твоими молитвами избавляеми прегрешений, благоразумно вси Тя ублажаем.
Ин.
Ирмос: П ророк Аввакум, умныма очима, провиде Господи пришествие Твое, тем и вопияше: от юга приидет Бог, слава силе Твоей, слава снизхождению Твоему.
Патриарх Иаков, провидев, Спасе, величия ясно строения Твоего, вопияше Духом, ко Иуде глаголя тайно: от леторасли возшел еси, сыне мой, возвещая Тя от Девы Бога.
Ныне жезл Ааронов, от корене Давидова прозябший, ныне Дева Чистая происходит, и сликовствует небо и земля, и вся отечествия языков, и Анна и Иоаким таинственно.
Ныне да веселится небо, да радуется же земля, и да ликует Иоаким и Давид: ов убо яко родитель Твой, истинно рождшия Бога: ов же яко праотец Твой, проповедая Твоя величествия, Чистая.
Срадуется Тебе днесь, богомудренная Анно, вселенная: Избавителя бо Тоя Матерь процвела еси, Юже от корене прозябшую Давидова, жезл силы нам носящую, цвет Христа.
Троичен: С лавлю безначальна Бога, Отца и Сына и Святаго Духа, Единосущную Троицу несозданную: Ейже предстоят серафими, благоговейно зовуще: Свят Свят, Свят еси Боже.
Богородичен: П ребезначальное Начало, начало приемлет из Тебе Богородительнице плотским временем, и пребывает собезначально, и воплощься Слово Отчее, и Духу соприсносущное, сохраняя Божественное достоинство.
Катавасиа: У слышах, Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя и прославих Твое Божество.
Песнь 5.
Ирмос: С еннописанный мрак гаданий разорив, и верных прибытием истины, Богоотроковицею озарив сердца, и нас светом Твоим Христе, настави.
В оспоим людие всех вину, сущаго по нам быти Виновнаго: Еяже образу радовахуся сподобляеми пророцы, явленное спасение от Тоя плодяще.
От суха прозябение жезла иереева, Израилю показа проразсуждение: и ныне светлость прозябших преславно светит, от неплодове всеславное рождение.
Ин.
Ирмос: Господи Боже наш, мир даждь нам, Господи Боже наш, стяжи ны, Господи разве Тебе иного не вемы, имя Твое именуем.
Пречистое Твое рождество, Дево непорочная, несказанное, и зачатие неизглаголанно, и рождение Твое Невесто неневестная: Бог бо бе весь в мя облекийся.
Днесь да веселятся ангельстии чини, песньми да ликуют сущии из Адама: родися бо жезл, цвет возрастивший Христа Единаго, Избавителя нашего.
Д несь Ева разрешается осуждения, разрешается же и неплодство, и Адам древния клятвы, о Рождестве Твоем: Тобою бо от тли избавихомся.
Слава Тебе прославльшему неплодную днесь: роди бо жезл присноцветущий от обещания, от негоже прозябе Христос, цвет жизни нашея.
Троичен: С лава Тебе Отче Святый, Боже нерожденне, слава Тебе Сыне безлетне, Единородне: слава Тебе Душе Божественный и сопрестольный, от Отца происходяй, и в Сыне пребываяй.
Богородичен: Б ысть чрево Твое Солнца носило: пребысть чистота Твоя якоже прежде, невредима Дево: Христос бо Солнце, яко от чертога Жених явися из Тебе.
Катавасиа: О треблаженное древо, на немже распяся Христос, Царь и Господь, Имже паде древом прельстивый: тобою прельстився, Богу пригвоздившуся плотию, подающему мир душам нашим.
Песнь 6.
Ирмос: Ко Господу от кита Иона возопи: Ты мя возведи из глубины ада молюся, да яко Избавителю во гласе хваления, истины же Духом пожру Тебе.
Ко Господу в скорби неплодства возопиша, Богоматере богомудрии родители, и Сию в роды родов родиша, на общее спасение и похвалу.
Прияша небесный дар от Бога достоин, Богоматере богомудрии родители, самех херувимов превышшее носило, Слова и Зиждителя Родительницу.
Ин.
Ирмос: Я ко воды морския Человеколюбче, волнами житейскими обуреваюся. Темже яко Иона, тако вопию Ти: возведи от тли живот мой, Благоутробне Господи.
Святую святых сущу, целомудреннии родители Твои Чистая, возложиша Тя в храме Господни воспитатися честно, и уготоватися в Матерь Ему.
Н еплоды и матери ликуйте, дерзайте и играйте безчадныя: безчадна бо неплоды Богородицу прозябает, Яже избавит от болезней Еву, и клятвы Адама.
Слышу Давида поюща Тебе: приведутся девы во след Тебе, приведутся в храм Царев, и с ними Тя и аз Дщерь цареву воспеваю.
Поем святое Твое рождество, чтим и непорочное зачатие Твое, Невесто богозванная и Дево: славят же с нами ангелов чини, и святых души.
Троичен: В Тебе Троическое таинство поется, и славится Чистая: Отец бо благоволи, и Слово вселися в Тя, и Божественный Дух Тебе осени.
Богородичен: З латая кадильница была еси, огнь бо во утробе Твоей вселися, Слово от Духа Свята, и человеческим зраком в Тебе видеся, Богородительнице Чистая.
Катавасиа: В однаго зверя во утробе, длани Иона крестовидно распростер, спасительную страсть проображаше яве. Тем тридневен изшед, премирное воскресение прописаше, плотию пригвожденнаго Христа Бога, и тридневным воскресением мир просвещшаго.
Кондак, глас 4:
И оаким и Анна поношения безчадства, и Адам и Eва от тли смертныя свободистася Пречистая, во святем рождестве Твоем. То празднуют и людие Твои, вины прегрешений избавльшеся, внегда звати Ти: неплоды раждает Богородицу, и питательницу жизни нашея.
Икос: М олитва купно и воздыхание, неплодства и безчадства, Иоакима же и Анны благоприятное, и во уши Господни вниде, и прозябе плод живоносен миру. Ов бо молитву на горе творяше, ова же в саде поношение ношаше: но с радостию неплоды раждает Богородицу, и питательницу жизни нашея.
Песнь 7.
Ирмос: К упина на горе огнеопальная, и росоносная пещь халдейская, яве предписа Тя Богоневесто, Божественный бо Невещественный в вещественнем чреве, огнь неопально прияла еси. Темже из Тебе Рождшемуся поем: благословен еси Боже отец наших.
Твое в вещественных явлениих, законоположник возбранися разумети, и великое, Пречистая, таинство, не мудрствовати земноревностная, образно наказуемь иногда. Темже удивлься чудеси, глаголаше: благословен Бог отец наших.
Гору и дверь небесную, и мысленную Тя лествицу боголепно лик божественный пронарече: от Тебе бо камень отсечеся не руками мужескими: и дверь, Еюже пройде Господь, Иже чудес Бог отец наших.
Ин.
Ирмос: Х алдейская пещь огнем распалаемая, орошашеся Духом, Божиим предстоянием, отроцы пояху: благословен еси Боже отец наших.
Празднуем Чистая, и верно покланяемся святому Твоему рождеству, поюще Сына Твоего: Имже избавихомся древняго Адамова ныне осуждения.
Ныне Анна веселится, и вопиет хвалящися: неплоды сущи родих Божию Матерь, Еяже ради осуждение Евино разрешися, и яже в печалех болезнь.
Адам свободися, и Ева ликует, и вопиют Духом к Тебе Богородице: Тобою избавихомся первородныя клятвы, явльшуся Христу.
О чрево, вместившее Божие селение! О утробо, носившая небес ширшую престол святый, мысленный кивот священия!
Троичен: О тца прославим, Сына и Духа, во единстве Божества, Троицу Пресвятую, нераздельную, несозданную, и соприсносущную, и единосущную.
Богородичен: Т ы Бога едина родила еси Дево преславно: Ты естество обновила еси Рождеством Твоим Марие: Ты Еву разрешила еси первородныя клятвы, Богородительнице Чистая.
Катавасиа: Б езумное веление мучителя злочестиваго люди поколеба, дышущее прещение и злохуление богомерзкое: обаче три отроки не устраши ярость зверская, ни огнь снедаяй, но противодышущу росоносному Духу, со огнем суще пояху: препетый отцев и нас Боже, благословен еси.
Песнь 8.
Ирмос: В пещи отрочестей прообразил еси иногда Твою Матерь Господи, образ же Сия из огня изымаше, неопально входящия. Юже поем явльшуюся Тобою концем днесь, и превозносим во вся веки.
Яже к Богу нашего примирения предопределенная скиния, еже быти ныне начинает, имущи родити Слова, нам дебельством плоти явльшася. Егоже поем, из не сущих во еже быти Тем приемшии, и превозносим во вся веки.
Неплодства преложение мирское благих разреши неплодство и ясно чудо Христа показа к земным пришедша, Егоже поем, из не сущих во еже быти Тем приемшии, и превозносим во вся веки.
Ин.
Ирмос: П окрываяй водами превыспренняя Своя, полагаяй морю предел песок, и содержай вся, Тя поет солнце, Тя славит луна, Тебе приносит песнь вся тварь, яко Содетелю всех во веки.
Сотворивый преслваная неплодней утробе, отверзый Анны нераждющая ложесна, и плод ей дав, Ты Боже Святый, Ты Сыне Девы, Ты от Сея плоть приял еси присноцветущия Девы и Богородицы.
Затворяяй бездну, и отверзаяй ю, возносяй воду во облацех, и даяй дождь, Ты давый Господи, от неплоднаго корене прозябнути Анны святыя пречист плод, и родити Богородицу.
Д елателю мыслей наших и Насадителю душ наших, Ты неплодную землю благоплодну показавый: Ты древле сухую, родовиту, благокласну, бразду плодоносну соделал еси Анну святую, пречист плод израстити Богородицу.
Приидите вси узрим, яко от чертога мала Божий град ныне раждаемый, иже от двери утробныя исход имущую, вход же не ведущу общения: един Бог Зиждитель Сею пройде стезею странною.
Троичен: О Троице пресущная, Единице собезначальная! Тя поет и трепещет множество ангел, небо и земля и бездны ужасаются, человецы благословят, огнь работает, вся послушают Тебе Троице Святая со страхом, яже в твари.
Богородичен: О новейшаго слышания! Бог Сын Жены. О безсеменнаго рождества! Безмужныя Мати, и рожденное Бог. О ужаснаго видения! О зачатия страннаго Девы! О несказаннаго рождества! Истинно паче ума вся и видения.
Катавасиа: Б лагословите, отроцы, Троицы равночисленнии, содетеля Отца Бога, пойте снизшедшее Слово, и огнь в росу претворшее, и превозносите всем жизнь подавающаго, Духа Всесвятаго, во веки.
На 9-й песни Честнейшую не поем, прежде же ирмоса и тропарей, припев сей поем: В еличай душе моя, преславное рождество Божия Матере.
Песнь 9.
Ирмос: Яже прежде солнца светильника Бога возсиявшаго, плотски к нам пришедшаго из боку Девичу неизреченно воплотившая, благословенная Всечистая, Тя Богородице величаем.
Иже непокоривым людем из камене источив воду, благопокоривым же языком дарует от чресл неплодных, плод на веселие нам, Тя Богомати Пречистая, Юже достойно величаем.
Н апраснаго древняго отъятельницу осуждения, и праматере исправление, Юже рода к Богу вину присвоения, к Зиждителю мост, Тя Богородице величаем.
Другий припев: В еличай, душе моя, от неплодове рождшуюся Деву Марию.
Ин.
Ирмос: Чужде матерем девство, и странно девам деторождение: на Тебе Богородице, обоя устроишася. Тем Тя вся племена земная непрестанно величаем.
Достойное Богомати Твоея чистоты рождество наследовала еси, чрез обещание: иногда бо неплодней богопрозябен плод вдалася еси. Тем Тя вся племена земная непрестанно величаем.
И сполнися вопиющаго пророчество, глаголет бо: возставлю скинию падшую священнаго Давида, в Тебе Чистая прообразившуюся: Еяже ради всех человеков персть в тело создася Божие.
Пеленам покланяемся Твоим Богородице, славим Давшаго плод прежде неплодней, и Отверзшаго ложесна нераждающей преславно: творит бо вся, елика хощет, Бог сый самовластен.
Яко дар Тебе Богородице песнопение, от Анны рождшейся верно дароносим: матери Матерь, девы же Деву едину славословяще, покланяемся Тебе, поем и славим.
Троичен: Ч ужде есть беззаконным славити безначальную Троицу, Отца и Сына же, и Святаго Духа, несозданное вседержавство: Еюже мир весь содержится манием державы Ея.
Богородичен: В местила еси во утробе Твоей Дево Мати, единаго от Троицы Христа Царя, Егоже поет вся тварь, и трепещут вышнии чини: Того моли Всечистая, спастися душам нашим.
Катавасиа, с припевы праздника:
Таин еси, Богородице, рай, невозделанно возрастивший Христа, Имже крестное живоносное на земли насадися древо, тем ныне возносиму покланяющеся ему Тя величаем.
И другий: С недию древа роду прибывшая смерть, крестом упразднися днесь: ибо праматерняя всеродная клятва разрушися, прозябением Чистыя Богоматере, Юже вся силы небесныя величают.
Светилен:
От неплодныя днесь Анны цвет произыде Богородица, вся благовония божественнаго исполняющи концы мира, и радости всю наполняющи тварь: Юже поюще достойно восхваляем, яко сущу земнородных превышшую. [Дважды.]
Слава, и ныне:
Адаме обновися, и Ева возвеличися, пророцы со апостолы ликуйте и праведными: общая бо радость возсия, ангелов же и человеков, от праведных днесь Иоакима и Анны Богородица Мариа.
На хвалитех стихиры, на 4, глас 1.
Подобен: О дивнаго чудесе!
О дивнаго чудесе! Источник жизни от неплодныя раждается, и благодать плодородити светло начинается. Веселися Иоакиме, Богородицы быв родитель: несть ин якоже ты, земнородных родитель, Богоприятне: Боговместимая бо Oтроковица, Божие селение, пресвятая гора, тобою нам даровася. [Дважды.]
О дивнаго чудесе! От неплодове плод возсия мановением всех Содетеля, и Вседержителя: доблественно мирское благих разреши неплодство. Матeри, с материю Богородичною ликуйте, зовуще: обрадованная радуйся, с Тобою Господь, подаяй миру Тобою велию милость.
Столп целомудрия одушевлен, и светлое приятелище, блистающееся благодатию, Анна благославная явльшися, породи забрало воистинну девства, Божественное процветение: Яже всем девствeнным, и девства желающим дарование, девства доброту яве подающую, и дарующую всем верным велию милость.
Слава, и ныне, глас 6. Самогласен:
С ей день Господень, радуйтеся людие: се бо света чертог и книга слова животнаго из утробы произыде, и яже к востоком дверь рождшися, ожидает входа Святителя Великаго, eдина и eдинаго вводящи Христа во вселенную, во спасение душ наших.
Славословие великое. По трисвятом тропарь праздника единожды, ектении, и отпуст.
На Литургии:
Блаженна от канона 2-го гласа, песнь 3-я на 4: и осьмаго гласа, песнь 6-я на 4. По входе тропарь праздника: Слава, и ныне, кондак. Прокимен, песнь Богородицы, глас 3: В еличит душа Моя Господа, и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем: Стих: Я ко призре на смирение рабы Своея, се бо отныне ублажат Мя вси роди.
Апостол, зачало 340. [ Филипп. 2, 5 – 11.]
Б ратие, сие бо да мудрствуется в вас, еже и во Христе Иисусе:
Б ратья, в вас должны быть те же чувствования, какие и во Христе Иисусе:
Иже, во образе Божии сый, не восхищением непщева быти равен Богу:
Он, будучи образом Божиим, не почитал хищением быть равным Богу;
Но Себе умалил, зрак раба приим, в подобии человечестем быв, и образом обретеся якоже человек:
Но уничижил Себя Самого, приняв образ раба, сделавшись подобным человекам и по виду став как человек;
Смирил Себе, послушлив быв даже до смерти, смерти же крестныя.
Смирил Себя, быв послушным даже до смерти, и смерти крестной.
Темже и Бог Его превознесе и дарова Ему имя, еже паче всякаго имене,
Посему и Бог превознес Его и дал Ему имя выше всякого имени,
Да о имени Иисусове всяко колено поклонится небесных и земных и преисподних,
Дабы пред именем Иисуса преклонилось всякое колено небесных, земных и преисподних,
И всяк язык исповесть, яко Господь Иисус Христос в славу Бога Отца.
И всякий язык исповедал, что Господь Иисус Христос в славу Бога Отца.
Аллилуиа, глас 8: С лыши Дщи и виждь, и приклони ухо Твое. Стих: Л ицу Твоему помолятся богатии людстии.
Б ысть же ходящим им, и Сам вниде в весь некую: жена же некая именем Марфа прият Его в дом свой:
В продолжение пути их, пришел Он в одно селение; здесь женщина, именем Марфа, приняла Его в дом свой;
И сестра ей бе нарицаемая Мариа, яже и седши при ногу Иисусову, слышаше слово Его.
У ней была сестра, именем Мария, которая села у ног Иисуса и слушала слово Его.
Марфа же молвяше о мнозе службе, ставши же рече: Господи, не брежеши ли, яко сестра моя едину мя остави служити? рцы убо ей, да ми поможет.
Марфа же заботилась о большом угощении, и подошедши сказала: Господи! или Тебе нужды нет, что сестра моя одну меня оставила служить? скажи ей, чтобы помогла мне.
Отвещав же Иисус рече ей: Марфо, Марфо, печешися и молвиши о мнозе,
Иисус же сказал ей в ответ: Марфа! Марфа! ты заботишься и суетишься о многом,
Едино же есть на потребу. Мариа же благую часть избра, яже не отымется от нея.
А одно только нужно. Мария же избрала благую часть, которая не отнимется у нее.
Бысть же егда глаголаше сия, воздвигши некая жена глас от народа, рече ему: блажено чрево носившее Тя, и сосца, яже еси ссал.
Когда же Он говорил это, одна женщина, возвысивши голос из народа, сказала Ему: блаженно чрево, носившее Тебя, и сосцы, Тебя питавшие!
Он же рече: темже убо блажени слышащие слово Божие и хранящии е.
А Он сказал: блаженны слышащие слово Божие и соблюдающие его.
Вместо Достойно поем ирмос: Ч ужде матерем девство: и до отдания, с припевом праздника.
Причастен: Чашу спасения прииму, и имя Господне призову.
Бывает же на трапезе утешение братии, довольно же и духовно.
(Перевод стихир привдится по изданию М. Скабалланович Рождество Пресвятой Богородицы, Пролог, Киев, 2004.)